ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΓΡΑΦΗ



Η περιγραφή…
Το εργαλείο Titanpad είναι μία διαδικτυακή εφαρμογή, η οποία επιτρέπει τη συνεργατική συγγραφή κειμένου σε πραγματικό χρόνο από πολλούς χρήστες ταυτόχρονα. Μπορούμε εύκολα και γρήγορα να δημιουργήσουμε ένα νέο κείμενο και να προσκαλέσουμε άτομα με τα οποία θέλουμε να συνεργαστούμε για την παραγωγή ενός κειμένου από κοινού. Όλα τα άτομα που συμμετέχουν μπορούν να δουν σε πραγματικό χρόνο αυτά που γράφουν οι υπόλοιποι, ενώ το κείμενο του καθενός επισημαίνεται με διαφορετικό χρώμα για να διακρίνεται πιο εύκολα. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες μπορούν να επικοινωνήσουν μέσω του ενσωματωμένου chat, ενώ παρέχονται και οι τυπικές υπηρεσίες μορφοποίησης του κειμένου που έχουν οι περισσότεροι κειμενογράφοι. Σημαντικό χαρακτηριστικό είναι η δυνατότητα αποθήκευσης εκδόσεων του κειμένου ώστε να μπορούμε να επαναφέρουμε το κείμενο σε προηγούμενη κατάσταση.
Πιο αναλυτικά
1.Μπάρα με επιλογές σχετικά με την εφαρμογή (όπως η εμφάνιση της αρίθμησης γραμμών και ρυθμίσεις ασφάλειας), δυνατότητα εισαγωγής έτοιμου εγγράφου ή εξαγωγής του κειμένου, παρουσίαση του ιστορικού των εκδόσεων του κειμένου, καθώς και εργαλείο αναπαραγωγής της συγγραφής του κειμένου από την αρχή της δημιουργίας του.
2. Βασικές επιλογές επεξεργασίας του κειμένου.
3. Η περιοχή που μπορείτε να γράψετε το κείμενο και που εμφανίζει χαρακτήρα προς χαρακτήρα αυτό που γράφουν οι υπόλοιποι χρήστες με διαφορετικό χρώμα.
4. Προσκαλέστε χρήστες για τη συγγραφή του κειμένου και δείτε αυτούς που είναι συνδεδεμένοι.
5. Chat στο οποίο γίνονται συζητήσεις σε πραγματικό χρόνο για το κείμενο που αναπτύσσεται.
6. Επιπλέον επιλογές, όπως μεγέθυνση του κειμένου ή μετάβαση σε πλήρη προβολή της εφαρμογής στον περιηγητή μας.

Εκπαιδευτικά Σενάρια
Συνεργατική συγγραφή κειμένου: Μπορείτε να αναθέσετε στους μαθητές σας τη συνεργατική συγγραφή εργασιών τους. Ζητήσετε να αναπαράγουν τη διαδικασία συγγραφής του (από το ιστορικό) δίνοντας εξηγήσεις για τις αποφάσεις που έλαβαν κατά την εξέλιξη του κειμένου.
Συνεργατική συγγραφή σημειώσεων: Ομάδες μαθητών μπορούν να κρατούν σημειώσεις ταυτόχρονα σε ένα κοινό σημειωματάριο κατά τη διάρκεια της παράδοσης του μαθήματος.
Καταιγισμός ιδεών: Αποτελεί πολύ καλή λύση για τη συνεργασία των μαθητών με σκοπό την ανταλλαγή και ανάδειξη ιδεών, σχετικά με κάποια εργασία ή με το αντικείμενο της μάθησης. Οι μαθητές μπορούν να καταγράψουν μαζί τις ιδέες τους για κάποιο θέμα και στη συνέχεια να τις αξιολογήσουν σε πραγματικό χρόνο.
Χρήσιμοι Σύνδεσμοι
Η επίσημη ιστοσελίδα του TitanPad - http://www.titanpad.com

Collaborative writing

On line περιβάλλοντα που προσφέρουν τη δυνατότητα της συνεργασίας στη διαδικασία παραγωγής γραπτών κειμένων υπάρχουν αρκετά. Τόσο το google docs, όσο και το zoho προσφέρουν αρκετές δυνατότητες, όμως πρέπει να έχουμε εγγραφεί ως χρήστες, για να τις χρησιμοποιήσουμε. Στο διαδίκτυο πάντως μπορούμε να αξιοποιήσουμε εργαλεία συνεργατικής γραφής που δεν απαιτούν εγγραφή, κάτι που μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο, αν θέλουμε να το αξιοποιήσουμε στη διδακτική πράξη.
Το Entri, το TitanPad, το Primarypad και το Etherpad είναι τα εργαλεία τα οποία δίνουν ένα άλλο περιεχόμενο στη διαδικασία της γραφής, καθώς το κείμενο σχηματίζεται μπροστά στα μάτια μας με τις παρεμβάσεις όλων όσοι συμμετέχουν. Από τα τρία αυτά περιβάλλοντα περισσότερο χρήσιμο μου φάνηκε το Titanpad. Σε σχέση με το Entri δεν έχει τη δυνατότητα σύνδεσης με λογαριασμό Twitter και ορισμένες επιπλέον δυνατότητες μορφοποίησης που έχει το Primarypad. όμως είναι εξαιρετικά εύχρηστο και φιλικό προσφέροντας μια πραγματικά αρχαιολογική προσέγγιση της δημιουργίας του κειμένου με το Timeslider.
Πώς δουλεύει; Ξεκινούμε δημιουργώντας με την επιλογή «create public pad», ένα έγγραφο κειμένου, πληκτρολογούμε το όνομά μας και προσκαλούμε τους συνεργάτες μας στη συγγραφή.
Αυτό γίνεται με δύο τρόπους: Μέσω του συνδέσμου που δημιουργείται προς το κείμενό μας από το πρόγραμμα ή με κανονική πρόσκληση με μήνυμα που στέλνεται με email στα πρόσωπα που επιθυμούμε.
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό είναι η υπογράμμιση με διαφορετικό χρωματισμό των αλλαγών που γίνονται στο κείμενο ανάλογα με το χρήστη ο οποίος τις πραγματοποιεί.
Εκπαιδευτικές εφαρμογές: 1. Δημιουργία ιστορίας με συνεργατικό τρόπο. Ένας μαθητής ξεκινάει να γράψει μια ιστορία, ακολουθεί ένας άλλος ο οποίος προσθέτει μια σειρά ή και μια παράγραφο και συνεχίζεται μέχρι να συμμετάσχουν όλοι και να ολοκληρωθεί η ιστορία.
2. Δίνουμε τη δυνατότητα στα παιδιά να διορθώνουν προτάσεις ή παραγράφους που δημιουργούν συμμαθητές τους. Με συνώνυμε λέξεις, με επιρρηματικούς προσδιορισμούς, με αλλαγές στους χρόνυος των ρημάτων ή στη δομή των παραγράφων. Ο εκπαιδευτικός συμμετέχει ενεργά παρέχοντας συμβουλές και παρεμβαίνοντας και ο ίδιος στη διαδικασία
3. Δημιουργούμε ρόλους όπως του Δημάρχου, του επιστήμονα ή του Διευθυντή του σχολείου και αναλαμβάνει αυτός ή η ομάδα που έχει τον αντίστοιχο ρόλο να απαντήσει στα ερώτηματα που του θέτουν οι συμμαθητές του, ατομικά ή σε ομάδες. Μπορεί να αποδειχτεί χρήσιμη ιδιαίτερα με παιδιά που έχουν χαμηλό βαθμό αυτοεκτίμησης αλλά και για προετοιμασία επιχειρημάτων πριν την συγγραφή ενός δοκιμίου.
4. Συγγραφή κειμένου από την τάξη χωρισμένη σε ομάδες με αφετηρία την προβολή ενός βίντεο από το youtube.